התנועה האנרגטית של ההוויה

 

פעם חשבנו שיש רק אינטיליגנציה מנטלית. חשבנו שזה מספיק, שזה מספר לנו על האדם. לאחר מכן הבנו שאינטליגנציה רגשית לא פחות חשובה כדי להצליח בחיים. היום אנו מתחילים להבין שאנו אינטליגנציות רבות – יש לנו אינטליגנציה מנטלית, רגשית, אנרגטית, סנסורית, רוחנית.. ואנו לומדים לעבוד עם כולן באינטגרציה. אנו מבינים שאנו הולוגרמה שלמה של חיים.

כל אינטליגנציה היא שפה, היא תדר, היא עולם שלם של חוויה – וכולן ביחד מאפשרות לנו לעשות תהליך עמוק ורחב, מאפשרות לנו להרגיש את השלם של כל רגע ורגע. מסמנות לנו בדרכים שונות איזה שער עלינו לפתוח, מה לשחרר, כיצד להתחזק על מנת שנוכל לרפא, להגשים להתפתח ולמצוא משמעות חדשה.

זה העידן של היום.

פסיכותרפיה רב ממדית מכירה באינטליגנציות השונות ובונה דרך בה תהיה עבודה אינטגרטיבית עם כולן. תפיסה זו פותחת שערים חדשים של הבנת הדרך שלנו, ודרכי התערבות טיפוליות שונות.

המאמר הנוכחי מתייחס לתנועה האנרגטית שבתוכנו, מה קורה כאשר האנרגיה שבנו לא מצליחה לעלות למעלה או לרדת למטה, כיצד עבודה רגשית ותודעתית יכולה לשחרר ולהביא אותנו למקום שלם יותר.

לדניאל יש חלומות. הם מגיעים והולכים.. כמו עננים בשמיים כמו שהם באים הם גם נעלמים, אין להם משקל. יום אחד הוא חולם לפתוח סדנאות לבני נוער בהם יוכלו ליצור, לנגר ולבנות דברים. לאחר זמן קצר זה נשמט ועולה לו רעיון שאולי כדאי שיהיה מטפל, שהרי הוא כבר "חופר" בנפש כל כך הרבה שנים ויש לו מה לתת.. ואולי יהיה מורה לאומנות לחימה.. כך כל פעם מגיע חלום אחר, חלומות שקופים בלי אחיזה בקרקע, בלי יכולת לחוש את עצמו כיוצר החלום וכמי שצריך לקרקע אותו במעשה. וכך שוב ושוב נגנזו הרבה מאוד חלומות, ואיתם החלה לבצבץ תחושה של אי מסוגלות. וזה אולי אחת התחושות הכי קשות.

בדרך כלל אני מאוד שמחה שלאדם יש חלומות ובמיוחד אוהבת שהם מתעוררים לאלו שאינם מעזים לחלום. במקרה של דניאל הרגשתי שחלומות אלו הם כמו עננים שמשייטים בשמיים. ברעיונות שהוא הביא לא הייתה אנרגיה ארצית, חלקם לא היו ראלים בשלב שהוא נמצא בחיים, ובוודאי שלא הייתה לו תחושה של כוח ויכולת לפעולה. רק המחשבה להתחיל להגשים את התמונה שראה בעיני רוחו הביאה את דניאל לעייפות גדולה.

דניאל המשיך להגיע לפגישות הטיפוליות, מתיר באומץ רב טראומות ילדות, חוויות של תלישות ומתחבר לעצמו מבפנים. הוא חי ללא תחושה של שורשים, תמיכה, נע ונד בין הבית של אבא לבין הבית של אמא, בתים שונים באזורים שונים, האחד בעיר והשני בקיבוץ. בין חיים בלינה משותפת לבין תחושת תלישות בעיר הגדולה. עבודה על שורשים, על יחסים, על טראומות ילדות בנו עם הזמן עצמי יציב יותר בו דניאל יכול היה להתחיל לבחור כל פעם חלום שהוא יכול להגשים. והחלומות קיבלו צורה וממשות. דניאל יצא ללימודים שאהב, התחיל ללמוד קדרות בסטודיו בליווי אישי של אומן, החל לצאת למסעות רגליים והתפתח בתחום הצילום. ובכל חלום שכזה, דניאל הרגיש עצמו נוכח, מקורקע, לומד תוך כדי ההגשמה את עצמו, ודרך זה בונה לעצמו משמעות חדשה לחייו.

תנועת החיים שבתוכנו – או כיצד מתגשמים חלומות…

יש בנו שתי תנועות – הן בתוכנו, גם אם איננו מודעים להם

האחת היא תנועה כלפי מעלה – תנועה שדוחפת אותנו להתפתח, לרצות, לחקור, לגלות, ליצור.. היא תנועה טבעית שאנו פוגשים כבר בגיל הרך, תנועה שמקבלת צורות שונות בגילים שונים. זוהי תנועה אנרגטית אשר עולה מרמת התודעה הפיזית שלנו, הבסיסית, הקונקרטית וההישרדותית אל רמות התודעה הגבוהות יותר, אל מרחבים משוחררים מצורה ממחסומים ועוגנים. (ראה שרטוט בהמשך)

התנועה השנייה היא תנועה מלמעלה כלפי מטה – תנועת הרוח אשר יורדת אל הגוף, מחפשת הגשמה, מחפשת עיגון וחיבור. מבקשת צורה וקונקרטיות. ההגשמה היא דרכנו. תנועה זו יורדת אנרגטית מהשדה המשותף, האחדותי, הרוחני, הרחב אל רמת המימוש הפיזי, הקונקרטי.

שתיהן ביחד הן מה שאנו יכולים לכנות בשם אנרגיית חיים. בשילוב של שתי התנועות הללו מתקיימת ההגשמה שלנו.

אנו זקוקים לארץ ולשמיים כדי להגשים עצמנו במסע החיים האנושי. אנו זקוקים לאיזון בין שתי התנועות למען חווית השלם. ספר היצירה מתאר את הקשר בין הדרגה הגבוהה ביותר לדרגה הנמוכה ביותר – "נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן"

שתי התנועות חשובות, וקשורות אחת לשנייה, גם אם איננו מכירים או מודעים לכך

 

כדי להבין את התנועות הללו, עלינו להבין שאנו מכילים בתוכנו רמות שונות של תודעה, כאשר כל תודעה מכילה עולם שלם של ידע, תדר, צבע. הבנת רמות התודעה השונות שלנו, וחשיבותם מביאה אותנו לראות את המסע שלנו כמסע שלם, ואת ההתפתחות הרגשית המנטאלית והרוחנית בו.

מהן רמות התודעה שלנו?

יש לנו רמות של תודעה. הכרת הרמות והתנועה ביניהם מאפשרת לנו לחצות את הגשר בין רוח לחומר, בין מחשבה לגוף וליצור טרנספורמציה לאופן בו אנו יוצרים את חיינו וחווים אותם.

מפת הצ'אקרות מהווה כאן את השער. היא מפה אנרגטית, צבעונית, מכילה ידע עתיק חובק גוף נפש רוח ותודעה.

צ'אקרות כרמות תודעה

צ'אקרת הבסיס – התודעה הפיזית –

מייצגת את הבסיס הפיזי שלנו, החיבור שלנו לאדמה ולשבט. היא מתייחסת אל הגוף הפיזי שלנו, דרך אופני הפעולה וההגשמה שלנו. האזור הזה מכיל את תבניות ההישרדות שלנו, מפת הצרכים הבסיסיים שלנו, אשר הושפעו מתוך ההתנסויות האישיות שלנו בילדות, חוויות בין דוריות ועוד.

האתגר הוא להרגיש בטוח בחיים ולחוות הגשמה.

צ'אקרה שנייה – תודעה רגשית – (sacral chakra) –

מייצגת את עולמנו הרגשי, מכילה את החוויות שלנו בתוך מערכות יחסים, רגשות, תשוקות, מיניות יצירה ועוד. דרך רמת תודעה זו אנו לומדים כיצד לנוע באופן חופשי, להקשיב לתחושות ולרגשות שלנו.

האתגר הוא לשחרר מגבלות אמונות ודפוסים אשר מגבילים את התנועה שלנו בתוכנו ומחוצה לנו.

צ'אקרה שלישית – תודעה אישית –

מייצגת את הכוח פנימי שלנו, הרצון הפנימי, הכוח לבחור ולמצוא את הדרך הייחודית שלנו. השמש שבצ'אקרה זו מייצגת את האש שבנו, האנרגיה שלנו להוציא לפועל את החלומות שלנו. זהו המסע המיתולוגי של הגיבור.

האתגר כאן הוא להיות מחוברים לרצון הפנימי ולמסע הייחודי שלנו.

תודעת הלב –

מייצגת אנרגיה של אהבה, חמלה, סליחה, קבלה ונתינה ללא תנאי. תודעה זו מאפשרת לנו לראות מעבר לעצמנו ועוזרת לנו למצוא איזון פנימי בתוכנו מול וביחד עם העולם. היא לוקחת אותנו למרחב יותר רוחני, מחברת בין שמים וארץ.

האתגר כאן הוא להרחיב את הלב שלנו, ללמוד לאהוב את עצמנו ולהיפתח לאחרים.

צ'אקרת הגרון – תודעת היצירה והצליל –

מייצגת את התקשורת שלנו עם עצמנו ועם אחרים, משפיעה על חיינו ברמה הפיזית, הרגשית והרוחנית. אנו מביאים את הקול הייחודי שלנו, הצליל והתדר, אשר יוצר תנועה בתוכנו וביקום. חומר נהפך להיות יותר עדין דרך המילים והסימבולים שאנו משתמשים בשפה שלנו.

האתגר כאן הוא להשתמש במילים שלנו ובשתיקה שלנו באופן מדויק וחכם.

העין השלישית – התודעה המיסטית –

מייצגת את עולם הראייה, הדמיון, האינטואיציה, החלומות והיכולת המיסטית. מכאן אנו יכולים לפתוח דלת לפרספקטיבה הולגרפית של חיינו, ולהתחבר לאין סוף תקופות חיים.

האתגר כאן הוא לראות את התמונה הגדולה של החיים שלנו והחיבור הבלתי ניתן להפרדה שלנו עם השלם. יש כאן מעבר מעל הדואליות לראיית השלם.

צ'אקרת הכתר –תודעה אוניברסאלית –

הכלת היוניברס כולו, קבלה עמוקה של קיומנו. מכאן ניתן לחוות איכויות טהורות של אהבה, חופש, שלום, שקט. זהו החיבור הישיר שלנו לבריאה, מעבר לזמן ומרחב. זה המקום שאל אין סוף האפשרויות.

זה המקום בו אנו יכולים להתחבר להדרכה הגבוהה ולקבל עזרה ממדריכים, מלאכים והרוח.

זרם התודעה שבנו – התנועה בין כל הרמות וכיצד נוצרת סינרגיה בין התנועות

אנו יכולים לחשוב על זרם התודעה שלנו כנע מלמעלה למטה דרך הגוף שלנו, עד להגשמה הקונקרטית. עולה בנו רעיון, הבזק, אנו חושבים על משהו, יתכן שבהתחלה הרעיון ערטילאי, עדיין ללא צורה, מתחילים לדמיין אותו, נותנים לרעיון מילים, משתפים את הסביבה ברעיון שלנו, עד שהוא הופך להיות מציאות קונקרטית. ההגשמה של הרעיון קשורה לשילוב של תודעה והתגלמות פיזית. הרעיון (שעדיין נמצא במצב אנרגטי) עובר דרך רמות שונות של תודעה והתפתחות עד שנהפך לתוכנית ופעולה. הוא דורש מאיתנו להוריד את החלום, מהקומות העליונות.. דרך מחשבה, תכנון ופעולה ועד לביצוע למימוש מלא.

ובכיוון ההפוך, התנועה מלמטה למעלה (מצ'אקרת הבסיס לתודעה רחבה – צ'אקרה מספר 7) מובילה אותנו להשתחררות 'מהצורה', מהחומר, לרמות גבוהות יותר של תדר ותודעה, השתחררות ממחסומים ופחדים שאוחזים בנו, מדפוסים ומאמונות מגבילות, למרחב רחב יותר של תנועה, חיים והגשמה. בתנועה הזו למעלה, אנו משילים עוד מחסומים ומגדילים את טווח החופש שלנו, לנוע, לחלום, לראות מעבר לצורה המוכרת, להגשים את מטרת החיים שלנו. כל רמת תודעה היא מדרגה נוספת של חופש.

כדי להגשים צריך להשיל מחסומים ותבניות ולהגדיל את רמת החופש, לשחרר עוגנים שכובלים את ההגשמה. עלינו להשתחרר מכבלים (פחדים, אמונות, תמיכת השבט, לעיתים לעבור תהליכים רגשיים, לעיתים ללכת כנגד מה שמצופה מאיתנו) על מנת שנוכל להגשים. במהלך החיים עברנו חוויות מכאיבות, הפנמנו תבניות משפחתיות וחברתיות, התרחקנו מעצמנו ומהחוויה הגופנית שלנו ופיתחנו אסטרטגיות הגנתיות. כדי להגשים, עלינו לחזור "הביתה", אל עצמנו, כל פעם ברמה נוספת. זהו תהליך של שחרור ושל עליה ברמת התודעה וחוזר חלילה.

לדניאל היו חלומות. אך בגלל טראומות ילדות וחוויות לא פשוטות הוא התנתק מהשורשים שלו, מהתודעה הרגשית ומהכוח הפנימי שלו. הניתוק היה על מנת לשרוד, אך באותה מידה הרחיק אותו מעצמו. היה עליו לעשות דרך, להתחבר לשורשים, לשחרר מקומות כואבים על מנת שהאנרגיה תוכל שוב לזרום באופן מלא מלמעלה למטה.. ומלמטה למעלה. בתהליך הזה נבנה כוח פנימי, צעד אחרי צעד, דרך הגשמות קטנות, דרך התבוננות אמיצה, דרך התנסויות חדשות שהיו מחוץ לאוטומטים הרגילים ועוד.

מעוניינים לקבל הודעה על פרסום מאמר בבלוג, סדנאות וקורסים קרובים – השאירו פרטיכם בדיוק כאן: